Wetswijziging
Om het tij te keren is er dit jaar een wet aangenomen om de vertrouwenspersoon verplicht te stellen voor organisaties vanaf 10 werknemers. Dit gaat om een aanpassing van de Arbeidsomstandighedenwet. Naar verwachting zal deze wet in 2024 officieel in werking treden. Deze wet zal het belang van het bieden van hulp aan medewerkers die ongewenst gedrag ervaren meer onder de aandacht brengen en tegelijkertijd verplicht stellen. Ongewenst gedrag valt samen met werkdruk onder psychosociale arbeidsbelasting (PSA) dat nog steeds een van de grootste oorzaken is van uitval op het werk. Om deze reden is het verplichtstellen van een vertrouwenspersoon een zegen, maar waarom?
Het nut van de vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon kan medewerkers opvangen wanneer zij zich melden en ondersteuning bieden bij het vinden van een passende oplossing indien zij een vorm van PSA ervaren. De hulp bestaat bijvoorbeeld uit het voeren van een gesprek met de melder of het de-escaleren van het conflict. Tevens kan de vertrouwenspersoon een belangrijke betekenis hebben als het gaat om het voorkomen van ongewenst gedrag op de werkvloer.
Advies
De vertrouwenspersoon kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan leidinggevenden en het management van een organisatie. Dit advies zal onder andere gericht zijn op het instrueren van leidinggevenden en het management, zodat zij in staat zijn om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken en om manieren toe te passen die ongewenste situaties voorkomen. Doordat de vertrouwenspersoon vaak beter zicht heeft op wat er speelt binnen de organisatie rondom PSA, kan het adviseren van waarde zijn.
Het invullen van de rol
Door de wijziging zal het voor vele organisaties zoeken zijn hoe zij invulling geven aan de nieuwe wet. Vindt maar eens een medewerker binnen jouw organisaties die deze rol op zich neemt. Daarnaast kan het binnen kleine organisaties lastig zijn om een medewerker te vinden die bereid is deze rol op zich te nemen. Doordat de lijnen vaak kort zijn en er soms diverse belangen door elkaar lopen, wordt het objectief en vertrouwelijk handelen lastig gemaakt. In deze situaties is het goed om na te denken over een externe vertrouwenspersoon; een onafhankelijke vertrouwenspersoon van buiten de organisatie die deze rol invult.
Externe kracht
Kader heeft diverse vertrouwenspersonen die voor jouw organisatie ingezet kunnen worden. Zij zijn allen gecertificeerd wat betekent dat zij opgeleid zijn en middels bijscholing en intervisie op de hoogte blijven van ontwikkelingen om deze rol zo goed mogelijk te kunnen vervullen. De vertrouwenspersoon die voor jouw organisatie aan de slag gaat zal de trends in de gaten houden, zodat er door de jaren heen duidelijk wordt hoe het ervoor staat met de aantallen en vormen van ongewenst gedrag. Alleen als je weet dat er ongewenst gedrag speelt op de werkvloer, kan je het daadwerkelijk aanpakken. Daar helpt de vertrouwenspersoon bij!