Vanaf 2024 gaat de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gelden. Deze verslaggevingsrichtlijn verplicht grote organisaties om jaarlijks te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid, doelstellingen en resultaten. De richtlijn is deel van een breder Europees wetgevingspakket met als doel om meer transparantie te creëren en de kwaliteit van beschikbare duurzaamheidsinformatie te verhogen. Als groot bedrijf ben je dus verplicht om informatie te verzamelen en om te rapporteren over de invloed van duurzaamheidskwesties op de operatie van jouw bedrijf. Inclusief de impact die de bedrijfsactiviteiten hebben op mens en milieu. Laat Kader je helpen bij het opstellen van de rapportage.
Vraag jouw CSRD rapport aanOnze ervaren consultants ondersteunen je graag bij het opstellen van een volledig CSRD rapport, inclusief een plan van aanpak om duurzaamheidspioneer te worden. Wij geloven namelijk dat de CSRD niet alleen een verplichting is, maar zien het juist als het ideale moment om die stap richting een duurzamere bedrijfsvoering te kunnen zetten. Zo wordt jouw organisatie niet alleen duurzamer, maar ook toekomstbestendiger.
Op 1 oktober geven wij een webinar over de CSRD, CSDDD en managementsystemen. Is jouw bedrijf al bezig met de implementatie van de CSRD en ben je klaar voor de volgende stap? Dan is dit webinar geschikt voor jou! Meer informatie en aanmelden kan hier.
De CSRD geldt voor bedrijven die aan twee van de drie voorwaarden voldoen:
Valt je bedrijf onder het beursgenoteerd MKB? Dan geldt de rapportageverplichting vanaf 2026. Ook als je bedrijf niet onder de bovengenoemde doelgroepen valt, is het alsnog mogelijk dat een klant of leverancier hiernaar gaat vragen. Daarom gelden er verschillende uitzonderingen op de regel. Wil je zeker weten hoe het zit met jouw complianceverplcihting? Neem dan contact met ons op.
In de CSRD rapportage zullen drie hoofdonderdelen aan bod komen. Namelijk: Environment, (milieu), Social (sociaal), en Governance, (bestuur). Wat je precies over deze gebieden moet rapporteren staat beschreven in de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Deze standaard is opgesteld zodat elk bedrijf op eenzelfde manier rapporteert. Denk bijvoorbeeld aan je CO2 uitstoot, welke man-vrouwverdeling er in je bedrijf heerst en informatie over de relaties met je leverancier.
De belangrijkste stappen voor een CSRD zijn:
Meer informatie hierover vind je op onze CSRD wetgeving pagina.
Door het gehele ketenproces in kaart te brengen creëer je een compleet en helder beeld van de ESG impact van je bedrijf. Het hele proces hiervoor kan 9 tot 12 maanden duren. Het is daarom belangrijk om op tijd te beginnen met het verzamelen van alle gegevens, het opstellen van beleid en het valideren met de keten om op tijd aan de eisen van de regelgeving te kunnen voldoen.
Als je bedrijf nog niet CSRD plichtig is, is het alsnog interessant om de duurzame bedrijfsprestaties in kaart te bergen. Een goed instrument om mee te beginnen is de MVO prestatieladder. Hiermee zorg je er namelijk al voor dat de meest essentiële informatie voor de CSRD al in kaart is gebracht.
Lees meer over de nieuwe duurzaamheidswetgeving en wat je kunt verwachten.
Naast de wettelijke verplichting voor het voldoen aan de richtlijn, zijn er ook voordelen te benoemen die het rapporteren over je duurzaamheidsprestaties je oplevert:
Een verhoogde toekomstbestendigheid van jouw organisatie: Door inzicht te bieden in je duurzaamheidsactiviteiten en prestaties kun je mogelijke risico’s identificeren en deze minimaliseren. Hiermee kun je bijvoorbeeld reputatieschade, milieuschade of juridische problemen voorkomen. Weten hoe je bedrijfsactiviteiten van impact zijn op de ESG gebieden en hoe deze de financiële waarde van je bedrijf op de langer termijn kan beïnvloeden maakt je organisatie ook beter bestemd op de toekomst. Ditzelfde geldt voor de invloed van je bedrijfsactiviteiten op het milieu en de maatschappij. Door te voldoen aan de CSRD rapportageplicht stel je gelijk doelen om deze impact te verminderen, met een concreet verbeterplan wat jaarlijks wordt getoetst.
Een verbeterd imago en reputatie: Bedrijven die rapporteren met een duurzaamheidsverslag laten zien dat ze de impact van hun bedrijfsactiviteiten op het milieu en maatschappij serieus nemen. Dit verbetert je reputatie en helpt bij het vergroten van vertrouwen bij klanten en investeerders.
Transparantie: Door te rapporteren over de sociale, milieu gerelateerde en bestuurlijke impact van je bedrijf biedt je transparantie naar je stakeholders en creëer je inzicht. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en een positief imago. Niet alleen extern maar ook intern binnen de organisatie. Heb je al eens nagedacht over duurzaamheidscultuur? Ook potentiële werknemers kijken hiernaar wanneer ze overwegen om bij een bepaald bedrijf te gaan werken.
Concurrentievoordeel: Wanneer je actief rapporteert over je duurzaamheidsprestaties onderscheid jij je van bedrijven die dat niet doen. Dit is nog eens extra relevant voor bedrijven die zich richten op een duurzame en ethische supply chain of wanneer je bedrijf zich wil focussen op het verminderen van zijn ecologische voetafdruk.
Groeikansen: Door te rapporteren over de activiteiten rondom duurzaamheid binnen jouw bedrijf kun je ook nieuwe kansen identificeren om te benutten. Denk bijvoorbeeld aan het aanboren van nieuwe markten, het bereiken van nieuwe klantsegmenten of het ontwikkelen van nieuwe producten. Ook kun je hierdoor beter voldoen aan de wensen en behoeften van je stakeholders.
De kosten voor het laten opstellen van de reportage zijn sterk afhankelijk van de situatie die geldt voor jouw bedrijf en hoeveel voorbereidend werk er bijvoorbeeld al is gedaan. Neem contact met ons op voor een prijsopgave die past bij jouw situatie.
We hebben oog voor onze klanten. Zijn er echt voor de ander. We staan dichtbij en begrijpen wat er nodig is.
We blijven continu verbeteren en ontwikkelen. Wij kijken vooruit. Onze visie helpt je verder. We denken buiten de bestaande kaders.
Wij maken complexe materie begrijpelijk. Staan voor wat we zeggen. Gaan doelgericht aan de slag.
Kennis en kunde staan hoog in het vaandel. We blijven ons ontwikkelen. Op ons kun je bouwen, en vertrouwen dat het goed komt.
Door de komst van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een grote groep bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Welke stappen moet je nemen? Hoe zit het precies met de samenhang met andere plichten en certificaten? En waar moet jouw organisatie op dit moment staan om op tijd klaar te zijn voor de CSRD? Je leest het in deze whitepaper.
Ben je opzoek naar hulp of ondersteuning bij het opstellen van de CSRD rapportage en het voldoen aan de richtlijn? Onze consultants staan voor je klaar. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Vraag hier jouw CSRD rapportage aan