In de afgelopen jaren heb ik heel wat beleidsdocumenten voor management systemen langs zien komen. Meestal hadden ze als kenmerk, dat ze dik, wollig en niet bedrijfsspecifiek waren, geen sturing gaven aan de planning en niet gedragen werden door de directie en heel veel tijd en geld hadden gekost. Vooral het Information Security Management System (ISMS) voor informatiebeveiliging is op deze punten berucht. Als je echter snapt hoe een managementsysteem behoort te werken, dan kun je de opzet van een ISMS in enkele weken of hooguit maanden realiseren.
Vaak wordt de opzet van het managementsysteem uitbesteedt aan gerenommeerde externe partijen zoals de ‘Big Four’. De directie denkt zich hiermee in te dekken. Vaak is zij zich echter niet bewust van het feit dat zij de hoofdprijs betaalt, niet alleen vanwege de hogere tarieven, maar nog veel meer doordat er een papieren tijger wordt opgetuigd, die ook weer bemenst moet worden. Kern van een managementsysteem zijn niet zozeer de poppetjes waarmee het is gevuld, maar de relaties tussen deze poppetjes, waardoor het geheel zich als een systeem gaat gedragen. Wanneer men zich dat realiseert, scheelt dat al gauw een factor in tijd en geld.
Laten we daarom beginnen met een korte uitleg van hoe een managementsysteem behoort te werken.
Grootste probleem is meestal, dat de blokjes wel bestaan, maar dat de pijlen ontbreken. Hierdoor is er geen sprake van een systeem. Omdat de controlfunctie meestal niet goed werkt, wordt dit vaak niet opgemerkt.
Op strategisch niveau moeten vooral de keuzes gemaakt worden. Niet zozeer over informatiebeveiliging, maar vooral over de organisatie en hoe om te gaan met de belangrijkste risico’s. Op dit niveau moet zeker niet afgedaald worden tot het niveau van maatregelen.
De keuzes die moeten worden gemaakt zijn:
Deze keuzes worden vastgelegd in beleidsuitgangspunten, waardoor sturing gegeven wordt aan het planningsproces op tactisch niveau. Hierdoor wordt voorkomen dat straks op het niveau van maatregelen bepaald moet worden, waarom bepaalde best practices niet ingevuld worden als maatregel. Ontbreken deze beleidsuitgangspunten, dan kan aan het beleidsniveau ook niet gerapporteerd worden in hoeverre de beleidsuitgangspunten effectief zijn en nageleefd worden. Per definitie is er dan niet sprake van een systeem (ISMS).
De planningsfunctie heeft twee belangrijke taken:
Aan de interne norm, die u zelf moet invullen, ligt een drietal zaken ten grondslag:
Het plannen van de verbetercyclus is een tweede belangrijke taak van de planningsfunctie. Bij het invullen van de huidige situatie afgezet tegen de best practices komt u ongetwijfeld diverse maatregelen tegen, die wel wenselijk zijn voor uw organisatie, maar die in de huidige situatie nog niet bestaan. Deze maatregelen worden in een meerjarenplanning gegoten, waarmee u tegelijk de verbetercyclus hebt geborgd. Hiervoor kunt u het stoplichtmodel gebruiken zoals dat gepresenteerd is in ‘Managementrapportage risicoprofiel informatiebeveiliging ISO 27001 of 27002’.
Omdat de huidige situatie als interne norm gehanteerd wordt, zijn de veranderingen op de werkvloer minimaal. Het enige wat doorgaans verandert, is de volledigheid van de rapportage aan de control functie. Deze bevat niet alleen de incidenten, maar ook een rapportage over de naleving van de interne norm en suggesties om deze te verbeteren. Problem management speelt hierin vaak een belangrijke rol.
De control functie moet in feite over drie dingen rapporteren:
Funest voor de control functie is, dat deze ingevuld wordt door diverse interne en externe toezichthouders en versnipperd raakt. De directie krijgt dan een mêlee van aanbevelingen, die om budgettaire redenen natuurlijk niet allemaal gehonoreerd kunnen worden. Dat betekent dat de directie waarschijnlijk politieke keuzes gaat maken, wat weer de doodsteek is voor het systeem.
Organisaties moeten primair hun eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf bepalen, welke beleidsuitgangspunten zij willen hanteren en wat hun interne norm is. Veel externe adviseurs gaan uit van de externe norm en niet van de relevantie voor jouw organisatie en de huidige situatie. Interne medewerkers kunnen dit veel beter inschatten. (Zie ook ‘Informatiebeveiliging invullen volgens ISO 27001 kun je beter zelf doen’.) Die investering laat zich snel terugverdienen, doordat het aantal incidenten afneemt en dus ook de dure incidentafhandeling. Voor het hele verhaal verwijzen we u graag naar ‘Pragmatische aanpak informatiebeveiliging’. Dit is een presentatie met een toelichting, die je kunt gebruiken voor jezelf of voor interne presentaties.