• 20/03/2023

Werkstress bij ambtenaren voorkomen: de ultieme checklist

Steeds meer (gemeente)ambtenaren ervaren hoge werkdruk. Dit kan leiden tot burn-out klachten en langdurig verzuim. In deze blog geven we een checklist met factoren die werkstress bij overheidsmedewerkers helpen verminderen.

Lees hieronder verder

Volgens een recente enquête van Binnenlands Bestuur ervaart de helft van alle gemeenteambtenaren een te hoge werkdruk. Hier liggen een aantal duidelijke oorzaken aan ten grondslag. Van alle soorten overheden zijn het met name de gemeenten die er de laatste jaren veel taken bij hebben gekregen. Denk bijvoorbeeld aan de decentralisatie van de jeugdzorg, de invoering van de Omgevingswet en de opvang van Oekraïners. Tegelijkertijd is er sprake van personeelstekort. Deze samenloop van omstandigheden voert de druk flink op bij ambtenaren. De verwachting is dat het personeelstekort niet snel zal afnemen en gemeenten er komende tijd eerder nóg meer taken bij krijgen. Toch zijn er - ook onder deze omstandigheden - een aantal dingen die je kunt doen om stressklachten op de werkvloer in te perken. 

Werkstress voorkomen? Met deze checklist

Stress heeft alles te maken met (dis)balans. Worden minder leuke kanten van een baan gecompenseerd door positieve factoren? Dan is er genoeg balans om met frisse energie naar het werk te blijven gaan. Er zijn een aantal factoren die helpen om deze balans samen met de medewerkers te vinden. We hebben ze hieronder in een checklist gezet.  

Dialoog & autonomie

Werknemers vinden het belangrijk om met hun werkgever in gesprek te kunnen gaan over het werk. Over wat goed gaat, maar ook wat beter kan. Kies als werkgever altijd voor een positieve benadering en geef kritiek in een opbouwende toon. Geef de medewerker ook de ruimte om te vertellen. Als je als werkgever luistert in plaats van ‘zendt’, ontstaat er een dialoog. Daarnaast geldt: hoe meer invloed een werknemer heeft op de werkzaamheden die hij doet - maar ook wanneer en hoe dat gebeurt - hoe prettiger hij het werk ervaart. Deze autonomie zorgt ervoor dat de werknemer meer binding met de organisatie gaat voelen. Juist bij gemeenten zien we veel dat medewerkers invloed op hun werkzaamheden en toekomst willen hebben.

Waardering& participatie

Waardering maakt het werkplezier groter. Dat kan al in iets heel kleins zitten, bijvoorbeeld een lief kaartje vol complimenten over het geleverde werk van de afgelopen tijd. Wat ook als een compliment voelt, is wanneer de mening van een werknemer wordt meegenomen in het bedrijfsbeleid. Als je als werkgever hiervoor open staat, zullen medewerkers zich op alle vlakken eerder durven uit te spreken. Daardoor komt nuttige informatie naar boven en voelen medewerkers zich gehoord.Dat alles heeft een positieve uitwerking op de balans. 

Persoonlijke ontwikkeling

Als laatste op het lijstje staat de persoonlijke ontwikkeling. Opleidingsmogelijkheden worden door medewerkers als erg positief ervaren. Het leren van nieuwe kennis en vaardigheden voorkomt dat ze in een sleur terechtkomen en verlaagt daarmee de kans op een bore-out: stress die ontstaat doordat een werknemer te weinig wordt uitgedaagd. 

 

Hoe voelen jouw collega’s zich? Deze tools brengen het in kaart 

Uiteraard weten wij ook: elke persoon is anders. De ‘succesformule’ verschilt waarschijnlijk per individu. Om te toetsen hoe medewerkers bij jouw organisatie eraan toe zijn en hoe ze aankijken tegen werkdruk en maatregelen, kun je een aantal tools inzetten. Denk hierbij aan een RI&E (Risico-Inventarisatie & -Evaluatie) en een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Heb je met deze tools eenmaal in kaart gebracht wat de risico’s zijn en hoe tevreden medewerkers zijn? Dan kun je van start met een beleid voor duurzame inzetbaarheid en het terugdringen van werkstress. Alles bij elkaar zijn dit best veel stappen. Een expert inschakelen kan daarom verstandig zijn. Bij Kader staan we voor je klaar met ons team van deskundigen.  

Wil je meer weten over het realiseren van duurzame inzetbaarheid op de werkvloer? Lees dan onze whitepaper Duurzame inzetbaarheid bij de overheid: tips en tools.

 

Zijn jullie een organisatie in het onderwijs?

RI&E voor onderwijs

 

Zijn jullie een instelling in de zorg?

RI&E voor zorg

 

Geschreven door...
Dionne Broere van Team Occupational Health & Safety

De affiniteit met veiligheid en welzijn is er voor Dionne altijd al geweest. In haar functie als Occupational Health & Safety adviseur kan ze dat nu combineren. Je kunt bij haar terecht voor vragen over het opstellen van de RI&E, medewerker onderzoeken en het opstellen van een PSA/Arbobeleid.

6 artikel(en)
  • Volg Dionne Broere
Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen en relevante kennisartikelen.

Aanmelden
Actueel

Onze nieuwste artikelen

Zorgprofessionals voelen zich uitgeput: het belang van een goede RI&E in de zorg

Lees verder

‘Veiligheid is bij Empatec écht tot leven gekomen’

Lees verder

Toenemende werkdruk in het onderwijs vraagt om een scherpe RI&E

Lees verder

Persoonlijk

Innovatief

Pragmatisch

Vakkundig