De tarieven voor gas, elektra en brandstoffen gaan door het dak. Geen wonder dus, dat veel organisaties nagaan hoe je verbruik kunt terugdringen. Minder verbruik levert nu een relatief hoge kostenbesparing op. Een bijkomend voordeel is dat je CO2-uitstoot reduceert. Twee vliegen in één klap!
Drie duurzame ontwikkelingen
Wat zijn daarbij interessante nieuwe mogelijkheden om in de gaten te houden? Deze drie ontwikkelingen rondom duurzaamheid komen momenteel veel ter sprake bij Kader.
- Zakelijk rijden kan groener
Uit een recent mobiliteitsonderzoek komt naar voren dat elektrisch rijden en alternatieve (bio)brandstoffen terrein winnen. Denk aan biodiesel en zelfs waterstof. Er zijn steeds meer tankstations die meedoen aan deze trend. Interessant om te overwegen dus.
- Zonnepanelen zijn niet aan te slepen
Ze vliegen als warme broodjes over de toonbank: zonnepanelen. Voor organisaties die meer dan 50.000 kWh elektriciteit en/of 25.000 m³ gas verbruiken worden ze vanaf juli 2023 mogelijk zelfs verplicht.
- Meer ruimte voor innovatieve maatregelen
Naast zonnepanelen, warmtepompen en isolatie, zijn er nog veel meer maatregelen het overwegen waard. Zoutwaterbatterijen; zonnecollectoren; een groene gevel. Nieuwe subsidieregelingen zoals DUMAVA maken het mogelijk om zulke innovaties te benutten.
Het draait om context
De vraag met zulke maatregelen is echter, hoeveel dragen ze nu echt bij aan het totale plaatje? Er is een groeiende behoefte om context toe te voegen aan verduurzamingsacties, merken we.
Zo heb je op een pak frisdank vast wel eens “Nu 50 procent minder suiker!" zien staan. Maar 50 procent minder dan wat? Dát staat er nooit bij. Anno nu laat niemand zich meer voor de gek houden met dat soort ontbreken van context. Ook niet op het gebied van duurzaamheid. Greenwashing - bedrijven die zich groener voordoen dan ze zijn – daar prikken we feilloos doorheen. Ook helpt ‘schijnduurzaamheid’ natuurlijk niet echt in de kosten.
Als organisatie kom je er dus niet meer mee weg om alleen maar te stellen dat je verantwoorder, duurzamer, inclusiever en milieuvriendelijker dan vorig jaar bezig bent. Medewerkers en klanten trappen daar niet meer in. Het gaat immers niet om minder slecht zijn, maar om goed zijn. Context is het toverwoord.
Maak stappen meetbaar
Om echt kosten te besparen en echt je ‘groene uitstraling’ te verbeteren, moet je dus grote en meetbare stappen zetten. Er zijn verschillende methodes die hierbij kunnen helpen. Zo geef je context rondom de maatregelen die je neemt. Een mogelijkheid is werken met de Sustainable Development Goals (SDG’s). Hiermee koppel je de voortgang van je organisatie aan de mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030.
Ook voor CO2-reductie zijn goede methodes beschikbaar:
- De CO2-footprint, waarmee je energieverbruik en uitstoot van vervoer in kaart brengt.
- De CO2-Prestatieladder, die met vijf niveaus inzichtelijk maakt in welke mate de organisatie bezig is met CO2-reductie.
Een CO2-footprint vormt een goede basis voor de uitgebreidere CO2-Prestatieladder, een certificering voor een CO2-managementsysteem. Zo zijn je CO2-uitstoot en -reductie duidelijk én kun je deze continu blijven monitoren en verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die met een CO2-Prestatieladder werken gemiddeld 3,2% CO2 reduceren per jaar. Afgezet tegen de gemiddelde reductie in Nederland van 1,6%, is dat een mooie score.
Meer lezen over milieu en duurzaamheid? Check onze brochure!