Dit document bevat een voorbeeld van een kwaliteitshandboek ICT, dat daadwerkelijk is geïmplementeerd in de praktijk. Het gaat in op systeemontwikkeling (waterval methode SDM-2), beheer (ITIL-based) en projectmanagement (ook mogelijk via Prince 2).
Het handboek is geschreven vanuit de behoefte van de bedrijfsprocessen en gebruikers en is bedoeld om de ICT-afdeling zo te laten werken, dat aan de gebruikers een adequate informatievoorziening wordt gegarandeerd. Er wordt dan vooral ook ingezoomd op de activiteiten die voor de gebruikers van belang zijn, zodat zij begrijpen, dat hun participatie cruciaal is om die adequate informatievoorziening te realiseren. Het maakt hierbij niet uit of het om een interne of externe ICT-afdeling gaat. Het handboek is ook zeker bruikbaar om tot een werkzame samenwerking te komen in het geval van outsourcing is, waarbij taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn vastgelegd.
Om hergebruik gemakkelijk mogelijk te maken, is de bedrijfsnaam in dit document vervangen door PPPP. Via zoek en vervang kunt u hier uiteraard de naam van uw eigen organisatie invullen.
Het handboek is gezien zijn omvang opgesplitst in drie delen, om problemen met downloaden te voorkomen.
Het kwaliteitssysteem, zoals is beschreven in dit handboek, dient verschillende doelen.
Het weerspiegelt het grote belang dat PPPP-IT hecht aan een goed doortimmerd kwaliteitsbeleid. In dat opzicht schept het duidelijkheid in twee richtingen, zowel naar de klant als naar de eigen medewerkers, duidelijkheid over een internationaal aanvaarde definitie van kwaliteit, omschreven in de NEN-ISO norm 8402 en duidelijkheid over werkwijzen zoals die in de normen ISO 9000-2000 staan.
PPPP-IT streeft te allen tijde naar ‘fixed quality’ door een constante beheersing van kwaliteit, naast de beheersing van tijd en geld. Dat kan alleen door toewijzing van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Daarmee kunnen klant en PPPP-IT langs beproefde wegen tot een beter eindresultaat komen. Klanten kunnen rekenen op een meedenkende PPPP-IT, een partner. Partnership leidt tot helderheid over de verhouding tussen prijs en prestatie.
PPPP-IT richt zich voortdurend op het bieden van de juiste kwaliteit, passend bij de behoeften van de klant. Het handboek sluit hier nadrukkelijk op aan. Het biedt duidelijke handvatten, voorschriften en procedures om uiteindelijk het allesbepalende doel te bereiken: een beter product en een tevreden klant. Dat kan alleen als het kwaliteitsstreven ver wordt doorgevoerd in de organisatie. Gesteund door opleidingsprogramma’s die medewerkers in staat stellen de producten met het vereiste kwaliteitsniveau te ontwikkelen.
Wat wordt er gedaan, hoe en volgens welke normen?
Wat is de rol van het handboek in dit geheel?
Het boek formuleert in eerste instantie de uitgangspunten. Producten van PPPP-IT moeten niet zomaar ‘goed’ zijn. Systemen dienen de prestatie te leveren die de klant nodig heeft. Systemen horen aan belangrijke criteria te voldoen als betrouwbaarheid, gebruikersvriendelijkheid en effectiviteit. Daarnaast moeten de PPPP-IT-producten enerzijds tegen concurrerende prijzen worden aangeboden en anderzijds over de totale life-cycle van het systeem een kostenreductie opleveren door een efficiënter onderhoud van het systeem.
Het handboek is een middel om tot het beste resultaat te komen. Het geeft normen voor de kwaliteit van producten en processen. Betrokkenen vinden in dit standaardwerk wat de producten zijn en hoe die producten tot stand moeten komen en hoe in het delicate samenspel tussen klant en PPPP-IT de voorwaarden worden geschapen voor het beste resultaat.
Het handboek is niet slechts gemaakt om regeltjes en voorschriften te introduceren. Dit kwaliteitshandboek doet meer. Het legt de basis, is een stevige theoretische fundering voor een succesvolle praktijk.
Doelstelling van PPPP-IT is een klantgerichte dienstverlener te zijn, die producten levert met een goede prijs/prestatieverhouding. Om dat te kunnen zijn, heeft PPPP-IT de volgende algemene doelstellingen gedefinieerd:
Met deze doelstellingen in de hand heeft PPPP-IT een kwaliteitssysteem opgezet dat bestaat uit de volgende elementen:
Op deze manier geeft PPPP-IT zowel de klant als de eigen medewerkers optimale duidelijkheid over wat er gedaan moet worden, wat er verwacht mag worden en hoe dit van beide kanten bewaakt moet worden.
In de volgende hoofdstukken wordt in het kort uit de doeken gedaan hoe PPPP-IT dit alles concreet in praktijk brengt. Het is immers de dagelijkse praktijk waarin een product zichzelf moet bewijzen.
Het kwaliteitssysteem van PPPP-IT is gebaseerd op de internationaal aanvaarde ISO-standaards. Omdat deze ISO-standaards zo algemeen zijn, heeft PPPP-IT deze standaards geconcretiseerd en vastgelegd in een reeks van handboeken. Toepassing van deze handboeken moet er toe leiden, dat de dienstverlening en de producten kwalitatief goed zijn. Kwaliteit, zoals het begrip vastgelegd is in de ISO norm 8402:
“Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst, dat van belang is voor het voldoen aan vastgelegde en vanzelfsprekende behoeften.”
Concreet komt het erop neer, dat kwaliteit datgene is, wat de klant nodig heeft; niet meer en niet minder. Dat betekent, dat:
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op:
We onderkennen een drietal gebieden die op het juiste moment de aandacht moeten krijgen om de vereiste kwaliteit te kunnen realiseren:
PPPP-IT onderkent een vijftal voorwaarden vooraf:
Binnen een project onderscheiden we drie onderdelen:
Onafhankelijk van de projectleiding laat PPPP-IT onder verantwoordelijkheid van het kwaliteitsmanagement audits uitvoeren, om te beoordelen of de producten en de dienstverlening voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Wanneer daarbij tekortkomingen worden geconstateerd moet de opdrachtleiding actie ondernemen, om het geheel in overeenstemming te brengen met de kwaliteitseisen. Op deze wijze is de lijnorganisatie van PPPP-IT in staat om tegenover haar klanten haar verantwoordelijkheid met betrekking tot de kwaliteitsbeheersing waar te maken.
PPPP-IT gebruikt hiertoe als instrument een vijftal auditsoorten, die voorzien in de behoefte van PPPP-IT om de kwaliteitsbeheersing mogelijk te maken. Uiteraard kunnen deze audits ook als dienstverlening in opdracht van een klant worden uitgevoerd op projecten van derden of van PPPP-IT zelf. Deze vijf auditsoorten kunnen als volgt gekarakteriseerd worden:
Het primaire proces van PPPP-IT, het uitvoeren van opdrachten, wordt uitgevoerd door het hoofd IT samen met projectteams en ICT-BEHEER.
Het hoofd IT treedt op als opdrachtnemer voor projecten ten behoeve van klanten.
De teamleider (in principe een groepshoofd) beheert een bepaalde opdracht en rapporteert hierover aan het hoofd IT. De teamleider is verantwoordelijk voor de zowel de kwaliteit van het product als van de dienstverlening.
Het projectteam is een tijdelijk samenwerkingsverband tussen de klant en PPPP-IT, gericht op het uitvoeren van de projectopdracht onder de dagelijkse leiding van een projectleider van de klant (GPL) en een projectleider van PPPP-IT (TPL) Iedere projectleider is verantwoordelijk voor de inbreng van de eigen partij, maar de algehele projectverantwoordelijkheid kan slechts bij één partij liggen, dus slechts bij één van de projectleiders. De projectopdracht en het projectplan moeten daarom uitsluitsel geven over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van beide partijen.
Om deze verdeling eenvoudig bespreekbaar te maken heeft PPPP-IT een tweetal projecttypes gedefinieerd, die elk staan voor een evenwichtige verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
De verantwoordelijkheid van de kwaliteitszorg ligt bij het hoofd IT. Hij draagt zorg voor de onafhankelijke beoordeling van projecten door reviews en audits (meestal door IC) als de projectinterne kwaliteitszorg (reviews). In principe vindt externe toetsing plaats op alle mijlpaalproducten.
De interne kwaliteitsborging is verantwoordelijk voor de validatie en verificatie van de in het project gerealiseerde producten.
Kwaliteit is een bijzonder breed gebied en kent vele invalshoeken. Daarom willen we in deze paragraaf het algemene begrip kwaliteit uiteenrafelen tot dimensies en attributen, om het op deze wijze mogelijk te maken de werkelijke behoefte van de klant onder woorden te brengen. Vervolgens kan via adequate maatregelen en meting ervoor gezorgd worden, dat deze behoeften ook gerealiseerd worden. Bovendien krijgt de klant dan reeds van te voren inzicht in de mogelijke (soms ook negatieve) consequenties van de gestelde eisen.
Sprekend over kwaliteit moeten we allereerst een onderscheid maken tussen proceskwaliteit en productkwaliteit. Binnen de proceskwaliteit kunnen we dan nog een onderscheid maken tussen de kwaliteit die PPPP-IT als opdrachtnemer levert en de kwaliteit die de klant als opdrachtgever levert.
Als we kijken naar de productkwaliteit, kunnen we ook twee invalshoeken onderscheiden: enerzijds de intrinsieke eigenschappen, die de statische kwaliteit van het product bepalen, gezien vanuit de optiek van de ontwikkelaar en de toekomstige beheerder en anderzijds de dynamische kwaliteit, die de functionaliteit van het systeem bepaalt, vanuit het standpunt van de gebruiker.
We zullen per dimensie kort schetsen welke attributen onderdeel van de dimensie zijn.
De procesdimensie geldt voor zowel de klant als voor PPPP-IT, waarbij de inbreng van de partijen afhangt van het projecttype (zie par.4.4). Als een project is aangenomen op basis van fixed price, fixed date, dan zal de inbreng van PPPP-IT hoger zijn, terwijl bij detachering de inbreng van de klant groter is.
Binnen de procesdimensie onderkennen we de volgende attributen:
De eisen m.b.t. de statische dimensie zijn primair van belang voor de onderhouds- en beheergroep en worden dan ook primair door deze groep, voor zover aanwezig bij de klant, bepaald.
We onderkennen de volgende attributen:
De eisen met betrekking tot de dynamische aspecten van het systeem zijn van belang voor het gebruik van het systeem. Deze eisen worden primair bepaald door de gebruikersorganisatie.
De attributen die PPPP-IT onderscheidt, zijn:
In de softwareontwikkeling is de uitvoering van iedere opdracht een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor opdrachtgever en opdrachtnemer. Daarom benoemen ze ook ieder een projectleider in de projectgroep.
Op grond van de wijze waarop de klant als opdrachtgever en PPPP-IT als opdrachtnemer deze verantwoordelijkheid met elkaar delen, onderscheidt PPPP-IT een viertal opdrachttypes. In volgorde van toenemende verantwoordelijkheid (en dus risico en dus bevoegdheid) voor PPPP-IT zijn dit:
Type 1: Productverantwoordelijkheid
PPPP-IT neemt nu tevens de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de producten. Hiertoe kan PPPP-IT zijn methode voor systeemontwikkeling inbrengen. Decharge is afhankelijk van acceptatie van de eindproducten door de opdrachtgever. Het projectmanagement en daarmee voortgang en kostenontwikkeling blijven verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.
Type 2: Projectverantwoordelijkheid
PPPP-IT neemt nu tevens de verantwoordelijkheid voor het voeren van het projectmanagement. Het project wordt geleid door PPPP-IT op basis van een plan dat door de opdrachtgever is aanvaard. Hiertoe kan PPPP-IT zijn methode voor project- en opdrachtmanagement inbrengen. Omdat financiële consequenties voor de opdrachtgever zijn, legt de PPPP-IT-projectleider verantwoording af aan de opdrachtgever met betrekking tot afwijkingen op dit plan.
Ook kan gekozen worden voor vier opdrachttypen. Omdat PPPP-IT streeft naar een optimale relatie met de klant, zal PPPP-IT in het algemeen adviseren de verantwoordelijkheid te verdelen.
Op deze wijze kan de opdrachtgever nadrukkelijk bepalend zijn in het voortraject en bij de activiteiten die verandering voor de eigen organisatie betekenen. Om de relatie met de klant uit te bouwen tot een van beide zijden betrouwbaar partnership, zal PPPP-IT desgevraagd offreren over het gehele traject, waarbij per deeltraject werkopdrachten afgesloten worden.
In deze Basismodule, het eerste niveau van het PPPP-IT Kwaliteitshandboek, is tot zover vooral ingegaan op de algemeen geldige uitgangspunten en de essenties van het Kwaliteitshandboek. De uìtwerking ervan in concrete normen en standaards vindt in een aantal modules plaats op het tweede niveau. Het derde niveau bestaat uit allerlei referentiemateriaal, dat verkrijgbaar is via het PPPP-IT-netwerk.
Hieronder kort iets meer over het tweede en derde niveau.
Tweede niveau
Op het tweede niveau worden de volgende modules onderkend:
Derde niveau
Het derde niveau bestaat uit allerlei referentiemateriaal en is verkrijgbaar in de meeste bibliotheken. Dit materiaal bestaat onder andere uit:
Deze beschrijven we in deel 2 van dit artikel.
In deel 3 van dit artikel werken we dit aspect verder uit.
Meer over kwaliteitssystemen vindt u in de rubrieken ‘Kwaliteitsmanagement ICT‘.
Tot zover de Basismodule van het PPPP-IT Kwaliteitshandboek, waarin de algemene uitgangspunten en de essentie van PPPP-IT’s kwaliteitsstreven zijn uiteengezet.
De uitwerking van deze basisbeginselen in concrete normen en standaards vindt op het tweede niveau in een aantal modules plaats. Deze modules vormen samen “het hart” van het Kwaliteitshandboek.
In het daarop volgende derde niveau vindt de gebruiker tenslotte ondersteunend referentiemateriaal van waaruit verder gewerkt kan worden.