Je staat aan het begin van een nieuw ICT-project. Dat er een nieuw systeem moet komen is duidelijk. Minder duidelijk is, wat het systeem precies moet kunnen. Dit artikel geeft een overzicht (checklist) van de soorten requirements en hoe je eraan kunt komen.
Middelgrote organisaties missen vaak de kennis en kunde op het gebied van informatievoorziening en ICT om ICT-projecten soepel en beheerst tot een goed einde te brengen. Uitbesteding aan de leverancier van ICT leidt meestal tot alleen een technische insteek, terwijl er juist behoefte is aan een goed uitgewerkte business case, een scherp beeld van de gewenste situatie en een goed georganiseerd en gemanaged project.
Hoe kan betere software ontwikkeld worden? In het moderne kwaliteitsdenken (ISO 9001, INK, CMMi, TMap) staat de procesbenadering erg centraal. Terwijl ICT-systemen unieke producten zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld een auto of een huis, waarvan honderden en duizenden exacte kopieën worden gemaakt. Bij maatwerkproducten ligt de focus op de productkwaliteit. Maar hoe zit het dan met de procesbenadering? Dit artikel gaat in op product- en proceskwaliteit en hoe je met een mix van productcontroles en procesbeheersing jouw software ontwikkelproces kan verbeteren.