Hulp nodig?
Kun je hulp of advies gebruiken bij het opzetten van een medewerker tevredenheidsonderzoek of het inzichtelijk maken van de PSA? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.
We hebben er allemaal wel eens één ingevuld: een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Wat maakt zo'n MTO nu goed of juist slecht? In deze blog ontdek je 5 belangrijke aandachtspunten om rekening mee te houden bij het uitzetten van je volgende onderzoek naar medewerkerstevredenheid.
Arbeidsomstandigheden zijn volop in het nieuws. Denk alleen al aan de recente opiniestukken over leidinggevenden die zich gedragen als brulapen. De tendens is dat je laten uitkafferen tot je in een burn-out zit uit is. En aandacht voor werkgeluk juist in. Wat Kader betreft een goede trend. Een manier om de kwaliteit van arbeid te meten is het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Die MTO's – we kennen ze allemaal wel – zijn er in vele soorten en maten. Waar moet je nu op letten als jouw organisatie met een MTO aan de slag gaat? Hoe zorg je dat je écht wat aan de uitkomsten hebt? Daar zijn manieren voor! We geven je 5 aandachtspunten.
Wel eens gehoord van enquêtemoeheid? Zo niet, dan snap je vast meteen wat het inhoudt. Je wilt voorkomen dat jouw collega's bij een MTO denken: o nee, daar is weer zo'n vragenlijst. We hebben twee concrete tips om dat te realiseren:
De enquête behapbaar maken is meteen een manier om met ons tweede aandachtspunt bezig te zijn: toegankelijkheid. MTO's worden vaak georganiseerd door (HR-)mensen met minimaal een hbo-opleiding. Het is dan verleidelijk om collega's met een vergelijkbare achtergrond voor ogen te hebben tijdens het bepalen van de uitvraagmanier en bij het formuleren van de vragen. Maar zijn al jouw collega's wel hbo-opgeleid? Een goede MTO-methode houdt rekening met medewerkers:
Hoe je dat in de praktijk brengt? Iemand (het liefst van buiten de organisatie) laten langskomen om op de werkvloer te helpen met het invullen van de vragenlijst, is een manier. Het is enorm belangrijk dat ook de bovenstaande groep medewerkers zich gehoord voelt en dat er ook écht wat wordt gedaan met hun opmerkingen en ervaringen.
Voor het volgende aandachtspunt doen we een klein experiment. Beantwoord voor jezelf onderstaande vragen:
→ Ben je man/vrouw/x?
→ Val je in de leeftijdscategorie tot 25, van 25 tot 35, 35 tot 45, 45 tot 55, of ben je 55+?
→ Werk je korter dan 1 jaar bij jouw bedrijf, tussen de 1 en de 10 jaar, of langer dan 10 jaar?
→ Ben je uitzendkracht, gedetacheerd, heb je een tijdelijk contract of een vast contract?
→ Werk je één, twee, drie, vier of vijf dagen per week?
Ok. Volgende stap: neem jouw team in gedachten. Hoeveel teamleden zouden exact dezelfde antwoorden als jij geven op alle vijf deze vragen...
…waarschijnlijk zijn dat er niet veel. Met veel van dit soort 'segmentatievragen' in een MTO (in combinatie met de vraag bij welk bedrijfsonderdeel of in welk team je werkt), is dus te herleiden welk teamlid welke antwoorden heeft gegeven. En dát hebben jouw collega's zelf ook in de gaten. Onze ervaring is dat veel medewerkers een MTO wegklikken als het begint met meerdere segmentatievragen.
Het advies is dus om in een MTO alleen vragen te stellen die er echt toe doen. Ben je bijvoorbeeld benieuwd of medewerkers die in ploegendienst werken meer stress ervaren? Stel dan alleen de segmentatievraag 'werk je in ploegendienst'. Laat andere vragen om medewerkerscategorieën te maken zo veel mogelijk achterwege. Nog een tip: verstuur je MTO op zo'n manier dat iedereen precies dezelfde link krijgt. Zo zien medewerkers dat ze anoniem blijven.
Een volgend punt: het format. Bij het organiseren van een MTO, zie je vaak dat managers specifieke extra vragen willen toevoegen aan de enquête. De vraag is of dat verstandig is: de onderzoeksmethode en -vragen zijn vaak grondig doordacht en onderdeel van een model. Ons advies: vertrouw op het format. Bij Kader werken we met de 5 A's van Arbeid. Over elke 'A' zijn vragen opgenomen:
Arbeidsinhoud
Arbeidsomstandigheden
Arbeidsvoorwaarden
Arbeidsverhoudingen
Arbeidsorganisatie
Door over elk van deze 5 A's vragen te stellen, krijg je een volledig beeld van de arbeidsomstandigheden bij jouw organisatie, vanuit een objectief perspectief. En hiermee komen we meteen bij het laatste aandachtspunt: durf een MTO uit handen te geven. Daarmee borg je die objectiviteit en weet je zeker dat je een bewezen effectieve, toegankelijke en theoretisch onderbouwde methode gebruikt waar bruikbare resultaten uit komen rollen. Laat dat maar aan Kader over! Met onze expertise en ervaring met MTO's op maat, psychosociale arbeidsbelasting en socialer ondernemen, zit je zeker goed.
Arbeidsbelasting en duurzame inzetbaarheid zijn bij de overheid misschien nog wel een groter thema dan bij commerciële bedrijven. De werkdruk bij veel overheidsinstanties ligt hoog. Naast het medewerkerstevredenheidsonderzoek, zijn er meer tools om dat probleem aan te pakken. Benieuwd welke? Lees onze whitepaper: Duurzame inzetbaarheid bij de overheid.
Kun je hulp of advies gebruiken bij het opzetten van een medewerker tevredenheidsonderzoek of het inzichtelijk maken van de PSA? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.