Hulp nodig?
Wil je meer weten over het verwerken van privacygevoelige informatie? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Van ChatGPT tot geautomatiseerde klantenservice: artificiële intelligentie (AI) is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar hoeveel makkelijker AI ons leven ook maakt, er kleven flinke nadelen aan. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat privégegevens, bedrijfskritische informatie of intellectueel eigendomsrecht goed beschermd zijn?
In de huidige maatschappij staat artificiële intelligentie (AI) volop in de schijnwerpers: zowel particulieren als publieke organisaties maken steeds meer gebruik van deze technologie. Maar de opmars van AI brengt ook aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Zo hebben veel mensen hun twijfels over of hun privacy voldoende gewaarborgd wordt. Ook op zakelijk vlak spelen er risico's: denk bijvoorbeeld aan de bescherming van intellectueel eigendomsrecht en het veiligstellen van bedrijfskritische informatie. In deze blog geven we daarom vijf tips over de succesvolle én veilige inzet van AI voor bedrijven en organisaties die privacygevoelige informatie verwerken.
AI-technologie bestaat in vele vormen en maten. Op welke manier wordt AI nu al toegepast binnen jouw organisatie? Gebruiken medewerkers bijvoorbeeld AI-ondersteuning via ChatGPT van OpenAI, Google Bard, Bing Chat, Adobe Photoshop of Canva? En hoe zit het met de interne bedrijfsprocessen; ondersteunt AI bij routeplanning of data-analyse? Verloopt het eerste klantcontact via een chatbot, gebruiken jullie automatische spraakherkenning of zetten jullie een zelflerend algoritme in om bijvoorbeeld röntgenfoto's sneller te beoordelen? Zet alles op een rijtje, zodat je precies weet wat er nu al aan AI wordt gebruikt.
AI-algoritmes zijn zelflerend, maar hebben daarvoor een constante stroom aan (persoonlijke) data nodig. Daarom moet je je bij het gebruiken van AI-tools altijd aan de AVG houden. Als verwerker zul je zelf actief moeten verantwoorden en motiveren waarom het inzetten van AI rechtmatig is en waarom het gebruik van het gekozen algoritme niet leidt tot onbehoorlijke uitkomsten. Is er sprake van uitsluitend geautomatiseerde verwerking van persoonlijke gegevens, dus zonder menselijke tussenkomst, dan zijn de eisen vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens zelfs extra streng.
Hoewel er al twee jaar gewerkt wordt aan Europese wetgeving rondom AI, blijken die plannen tot op zekere hoogte alweer achterhaald. Daarin werd namelijk geen rekening gehouden met zogeheten generatieve AI: kunstmatige intelligentie die zelf output creëert. Het Europees Parlement heeft daarom ingestemd met een aangepaste versie van het wetsvoorstel, waarin algoritmes worden gegroepeerd op risiconiveau. AI-systemen die het stempel ‘hoog risico’ meekrijgen, worden alleen toegelaten op de Europese markt als ze aan bepaalde criteria voldoen. Een aantal toepassingen, zoals het gebruik van real-time biometrische identificatie voor gezichtsherkenning, is in dit voorstel al bij voorbaat illegaal.
AI-tools zoals ChatGPT slaan de data die je invoert op in hun database en gebruiken die gegevens vervolgens om zichzelf verder te trainen. Het is dus niet uitgesloten dat jouw data ergens, bij een andere gebruiker, weer komt bovendrijven. Als dat gebeurt met je persoonlijke gegevens is dat op zijn zachtst gezegd al erg vervelend, maar het kan ook zomaar gebeuren dat het algoritme aan de haal gaat met jouw intellectueel eigendom, afgeschermde content deelt met onbevoegden of dat bedrijfskritische informatie bij een concurrent terechtkomt.
De ontwikkelingen in AI volgen elkaar in een rap tempo op, waardoor het lastig kan zijn om overzicht te houden. Tegen de tijd dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws, is veel informatie alweer achterhaald. In dat geval is gestructureerde hulp van buitenaf heel welkom. Onze experts kunnen je helpen om normen te implementeren waarmee je systematisch risico's opspoort en aanpakt. Denk bijvoorbeeld aan ISO 27701, ISO 27001, NEN 7510 en IEC 62443. Zo houd je grip op zaken als cybersecurity, bedrijfskritische informatie en het veilig verwerken van persoonsgegevens
Wil je AI veilig inzetten voor je zakelijke dienstverlening, dan zijn er dus nogal wat zaken waaraan je moet denken – nu en in de toekomst. Kunstmatige intelligentie kan je organisatie onder aan de streep een hoop opleveren, zolang je weet waar je rekening mee moet houden en hoe je de risico's voldoende inperkt. We helpen je graag om hier het overzicht in aan te brengen.
Meer weten? Lees hier de whitepaper AI: kansen en bedreigingen.
Wil je meer weten over het verwerken van privacygevoelige informatie? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Aanmelden