De ISO 22361 voor crisismanagement

Maatschappelijke crises, zoals de stikstof, klimaat en coronacrisis lijken steeds meer ‘normaal’ te worden. Organisaties hebben hier ook dagelijks mee te maken, maar een directe oplossing heeft vaak wat meer tijd nodig. Wanneer we echter spreken over een bedrijfscrisis, dan hebben we het over een situatie waar bijvoorbeeld een product uit de schappen moet worden teruggehaald, omdat het een gevaar vormt voor de volksgezondheid. Of over het redden en helpen van slachtoffers bij het uitbreken van een brand. Deze crisissen zijn urgenter en vragen om snel en adequaat handelen om onherstelbare schade te voorkomen.

Om dit goed te kunnen doen moet een organisatie zorgen voor betrokken leiders, goede structuren, processen en procedures. Maak ook financiële middelen, een goede communicatie en ondersteunende cultuur. Om hierbij te helpen bestaat de ISO 22361 norm. Deze norm is begin 2022 gelanceerd en is gemaakt om bij elke crisis praktische handvaten te bieden.

In dit artikel gaan we dieper in op de kenmerken van een crisis en hoe de implementatie van de ISO 22361 helpt om deze te managen.

 

Business Continuity Management

Bekijk meer artikelen

BCM is geen hobby van de kwaliteitsmanager

Lees verder

De link tussen informatiebeveiliging en BCM

Lees verder

Hoogesteger Fresh Specialist plukt de vruchten van BCM

Lees verder

Persoonlijk

Innovatief

Pragmatisch

Vakkundig