Meer informatie?
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je direct van start met het certificeren van jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!
In een wereld waarin klanttevredenheid en beheersing van processen van cruciaal belang zijn voor het succes van elk bedrijf, is ISO 9001 uitgegroeid tot een onmisbare norm. ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagement die organisaties helpt hun processen te verbeteren en te voldoen aan de verwachtingen van klanten en belanghebbenden. In dit tweeluik aan blogs gaan we het hebben over wat ISO 9001 precies is, voor wie hij van belang is en waarom je hem zou willen implementeren binnen jouw bedrijf. In deel twee wijden we verder uit over de stappen die nodig zijn om de certificering te behalen.
ISO 9001, voluit de "ISO 9001:2015 norm," is een internationale norm voor kwaliteitsmanagement die is ontwikkeld door de International Standardization Organization (ISO). Deze norm bevat de eisen voor een effectief kwaliteitsmanagementsysteem (KMS of QMS) binnen een organisatie. Een KMS is een samenhang van al dan niet gedocumenteerde afspraken en processen om het beleid en de doelen van de organisatie te bereiken. Er wordt hierbij rekening gehouden met de kwaliteit van de producten en diensten, maar ook met de verwachtingen van klanten, de andere belanghebbenden en het naleven van de wettelijke eisen.
De ISO 9001-norm is van toepassing op organisaties van elke omvang en in elke sector. Veel voorkomende sectoren waar Kader adviestrajecten voor heeft uitgevoerd zijn:
Veel opdrachtevers verwachten van hun leveranciers of aannemers dat zij voldoen aan de ISO9001-norm en dat er een kwaliteitsmanagementsysteem is geïmplementeerd. Vaak wordt de eis van het hebben van een ISO9001-certificaat ook in een aanbesteding opgenomen.
Het belangrijkste voordeel van ISO 9001 is de duidelijkheid die wordt verschaft naar de organisatie, het management en de medewerkers. Veel van onze klanten geven na een ISO 9001 traject aan dat dit sterk verbeterd is door het kwaliteitsmanagementsysteem. Medewerkers begrijpen beter wat er van hen wordt verwacht. Dit leidt tot een goede inzet van tijd en de beschikbare middelen. Dit bevordert een prettige werksfeer.
De ISO 9001 is gericht op het begrijpen van en het voldoen aan de behoeften van klanten. Door te luisteren naar feedback van klanten, klachten af te handelen en processen te optimaliseren, kunnen bedrijven de klanttevredenheid verhogen. Dit kan leiden tot herhaalde aankopen, loyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.
De norm moedigt organisaties aan om hun processen te evalueren en te stroomlijnen. Dit resulteert in een beter en effectiever gebruik van middelen, lagere kosten en een hogere productiviteit. Producten en diensten zullen zo mogelijk nog beter voldoen aan de eisen van de klanten.
ISO 9001 vereist dat organisaties gegevens en feitelijke informatie gebruiken om beslissingen te nemen.
Een ISO 9001-certificaat wordt wereldwijd erkend en gerespecteerd. Het geeft bedrijven een concurrentievoordeel en opent de deur naar internationale markten.
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je direct van start met het certificeren van jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!