Een ISO-certificaat behalen is niet niks. Met het doorlopen van alle stappen ben je vaak meerdere maanden bezig, soms wel een heel jaar. Na een externe audit door een certificatie-instelling, is het dan zo ver: jouw organisatie voldoet aan de eisen. Je kunt het papiertje ophangen boven je bureau. Is dat het dan?
Successen mag je vieren...
Wat Kader betreft niet. Successen mogen gevierd worden. Of je dat nu doet met een taart, medailles, een borrel, een nieuwsbrief, een feestelijke – liefst niet al te saaie – aankondiging op social media of een lollig ISO-kwartet (spaar ze allemaal!) Uitgebreid aandacht besteden aan het behalen van het ISO-certificaat heeft meerdere voordelen voor je interne organisatie:
- iedereen die heeft bijgedragen aan het proces voelt zich gezien en gewaardeerd;
- je vestigt aandacht op 'jouw' thema;
- je vergroot de kans dat collega's enthousiast gaan bijdragen aan toekomstige werkzaamheden binnen dit thema of projecten rondom ISO-certificeringen.
…ook extern!
Daarnaast is het voor ketenpartners en klanten interessant dat jouw organisatie een ISO-certificaat heeft behaald. Misschien niet als je het brengt met een tekst als 'trots kunnen we vermelden 19 juli jongstleden het ISO 22301-certificaat te mogen hebben ontvangen'. Wél als je laat zien welke voordelen de certificering heeft voor hen. Dat kun je vertellen op je website en in je marketinguitingen, maar ook (account)managers kunnen de pluspunten benoemen. Zijn zij bijvoorbeeld met een potentiële klant in gesprek, die goede arbeidsomstandigheden enorm belangrijk vindt? Met het ISO 45001-certificaat laat je zien dat jullie daar aantoonbaar een systeem voor hebben ingericht. Is er een mogelijke nieuwe partner die een focus op informatieveiligheid heeft? Dan is het ISO 27001-certificaat een geweldig uithangbord.
En dan: onderhouden en verbeteren
Een ISO-certificaat is meer dan een papiertje aan de muur. Zéker als het gaat om een ISO-managementsysteemnorm zoals ISO 9001 of ISO 14001. Zo'n managementsysteem moet je onderhouden, updaten en verbeteren door bijvoorbeeld:
- documenten actueel te houden;
- meldingen en registraties af te handelen;
- acties te beheren;
- veranderingen in de situatie op de werkvloer, wetgeving en beleid erin te verwerken;
- een periodieke directiebeoordeling en interne en externe audits te plannen.
Dit soort onderhoud blijkt vaak lastiger dan je vooraf zou denken. Dat is bij een managementsysteem niet verwonderlijk: het is namelijk niet meteen verweven in de dagelijkse routine van de medewerkers. Je moet dus echt duidelijk beschrijven wie welke verantwoordelijkheden heeft én voortdurend blijven registreren, monitoren en analyseren.